21 grudnia 2020r poznaliśmy szkoły, które znalazły się wśród zwycięzców projektu Inteligenty Samorząd Change The Game. Jego celem było promowanie kompetencji cyfrowych i edukacji ekologicznej młodych ludzi. W projekt zaangażowało się wiele samorządów z Polski i Litwy, a jego organizatorami były Fundacja Architects.pl i Urząd Komunikacji Elektronicznej. Główny Instytut Górnictwa miał przyjemność być partnerem projektu i wspólnie z firmą Syngeos dostarczył uczniom pyłomierze osobiste Dustair, za pomocą których uczniowie dokonywali pomiarów stanu powietrza w swoim miejscu zamieszkania. Choć pandemia utrudniła realizację projektu, wczoraj obejrzeliśmy wyróżnione i nagrodzone filmy. Pierwsze miejsce zajęli: Szkoła Podstawowa nr. 11 im. Szarych Szeregów w Stalowej Woli oraz Gimnazjum im. Ferdynada Ruszczyca w Rudominie na Litwie. Wiele z filmów zasługuje jednak na uwagę, ze względu na kreatywność i inwencję młodych autorów.
Zadaniem projektu „Change the Game” było zaangażowanie młodych ludzi i pogłębienie ich świadomości na temat środowiska, w którym funkcjonują oraz w jaki sposób mogą wpłynąć na otaczającą ich rzeczywistość. Uczniowie mieli za zadanie mierzyć i analizować pewne czynniki środowiskowe, takie jak zanieczyszczenie powietrza w swoich miejscowościach a następnie za pomocą własnych cyfrowych metod prezentacji i wizualizacji pokazać, jak zmieniały się zmierzone wartości parametrów środowiskowych w czasie, co pozwoliło porównać je z danymi zebranymi przez inny zespół z innej miejscowości. Biorący udział w projekcie nabywali nowe kompetencje, które mogą się okazać szczególnie ważne w kontekście trendów technologicznych przyszłości takich jak np. nauka o danych (Data Science) czy kompetencji społecznych, takich jak np. współpraca projektowa.