Nakładem Głównego Instytutu Górnictwa ukazała się monografia pt. „CEFRABID: Clean energy from road acoustic barriers infrastructure development”. Książka zawiera podsumowanie wyników realizacji międzynarodowego projektu o akronimie CEFRABID - Pozyskiwanie czystej energii z infrastruktury akustycznych barier drogowych.
Projekt koordynowany był przez GIG i zrealizowany w latach 2018-2020, w ramach europejskiego programu SOLAR-ERA.NET, z udziałem Polski (GIG, ML System S.A.) oraz Austrii (AG Fallast), Cypru (Uniwersytet Cypryjski w Nikozji) i Hiszpanii (Uniwersytet w Jaen). W Polsce finansowany był przez NCBR w ramach Umowy nr SOLAR/01/CEFRABID/2018. Projekt przewidywał opracowanie nowego typu hybrydowych ekranów drogowych HPVNRB (Hybrid Photovoltaic Noise Road/Rail Barrier) , które jednocześnie miały by być panelami fotowoltaicznymi i oprócz ochrony przed hałasem drogowym i kolejowym dostarczać energii elektrycznej z promieniowania słonecznego dla zasilania wybranych aplikacji.
Projekt CEFRABID polegał na zastosowaniu zaawansowanych produktów fotowoltaicznych (PV) w infrastrukturze drogowej i kolejowej. Koncentrował się przy tym na sieci fotowoltaicznej zintegrowanej z ekranami akustycznymi i wiatami dla pasażerów wzdłuż takiej lokalnej infrastruktury dla potrzeb zasilania tej infrastruktury, np. do sygnalizacji, oświetlenia newralgicznych odcinków dróg i platform kolejowych, w tym skrzyżowań. Szczególny nacisk położono na innowacyjne rozwiązania konstrukcyjne dla zintegrowanych systemów fotowoltaicznych.
Więcej o projekcie na stronie: http://cefrabid.gig.eu/pl/start